Pages

Thursday 15 September 2011

Mythbusting (Intro)



Hello manusia kalian.






Mulai dari hari ini, saya akan buat satu entri tentang mythbuster. Bukan Mythbuster Discovery Channel tapi ini membongkar rahsia atau apa-apa perkara yang ingin dipertikai seperti khabar angin, surat berantai, email forward, cerita rakyat, fakta-fakta yang bertaburan di internet dan apa-apalah yang boleh dipertikai. Anda boleh hantar ke email saya tentang apa-apa perkara yang anda mahu saya kaji dan terokai.


Selepas saya kaji, saya akan bagi grading seperti berikut:

APPROVED – Fakta tersebut adalah betul dan boleh diterima pakai.

PLAUSIBLE – Kemungkinan besar fakta tersebut benar atau mungkin ada penjelasan yang lain.

BUSTED – Fakta yang serba penipu dan tidak boleh diterima pakai.

CHEAP – Fakta yang mengada-ngada. Lebih kurang seperti BUSTED.

MYSTERY – Fakta tersebut kekal misteri dan mungkin akan dikaji lagi pada masa akan datang atau mungkin kekal misteri.


Last sekali, jangan tanya soalan yang super tidak masuk akan seperti kenapa ikan tiada kaki, kenapa ular tidak makan sayur, kenapa otak manusia dalam kepala dan yang sewaktu dengannya. Itu sahaja yang saya mahu sampaikan. Have a nice day.

0 comments:

Post a Comment